Redusert kaloriinntak, og da særlig i form av sukker (glukose), hjelper kroppens celler til å leve lengre. Det er forskeren Trygve Tollefsbol (norskættet?) ved Universitetet i Alabama som viser dette i en artikkel publisert i The FASEB Journal.
Forskningsgruppen studerte både friske lungeceller, og lungeceller som var i et tidlig stadium av kreft-utvikling. Og resultatene var entydeige. Ved mindre tilførsel av glukose, viste de friske cellene lengre levetid og økt evne til celledeling, mens mange av cellene som kunne utvikle seg til kreft døde.
Forklaringen ligger på genetisk, og særlig epigenetisk nivå, der genene forandret seg avhengig av glukosetilførselen. Funnene ses på som grunnleggende når det gjelder mulighetene for å la mennesker leve lengre, og også fri for kreftutvikling.
"Western science is on the cusp of developing a pharmaceutical fountain of youth" said Gerald Weissmann, M.D., Editor-in-Chief of The FASEB Journal. "This study confirms that we are on the path to persuading human cells to let us to live longer, and perhaps cancer-free, lives."
Recent comments
2 days 16 hours ago
10 weeks 4 days ago
10 weeks 6 days ago
10 weeks 6 days ago
10 weeks 6 days ago
11 weeks 2 hours ago
11 weeks 1 day ago
11 weeks 1 day ago
11 weeks 1 day ago
11 weeks 4 days ago